Ohjeita koronaviruksen aiheuttaman pelon ja huolen lievittämiseen

19.3.2020
Mielenterveyspoolin järjestöt ja asiantuntijat tarjoavat tietoa ja keskusteluapua, joilla koronaviruksen leviämisen aiheuttamaa huolta voi vähentää.

Yleisiä ohjeita oman ja läheisten pelon ja huolen lievittämiseen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on koonnut ohjeita, joilla koronaviruksen aiheuttamaa omaa ja läheisten huolta voi lievittää.

Tutustu ohjeisiin   På Svenska


Ohjeita mielenterveydestä huolehtimiseen poikkeustilan aikana

MIELI Suomen Mielenterveys ry on koonnut kuusitoista vinkkiä, joilla voi pitää huolta mielenterveydestä koronaepidemian aikana.

Tutustu ohjeisiin


Ohjeita huolen vähentämiseen työpaikoilla ja etätyössä

Työterveyslaitos on koonnut vinkkejä, joilla koronaviruksen aiheuttamaa huolta voi vähentää työpaikoilla ja etätyössä.

Tutustu ohjeisiin


Opas: Etätyö ja huoli pandemiasta

FinFamin oppaaseen on koottu vinkkejä, miten selviytyä pandemian aiheuttamasta ahdistuksesta. Opas kattaa myös käytännönläheisiä vinkkejä etätyön toteuttamiseen.

tutustu oppaaseen


Omahoito-ohjeita huolen ja epävarmuuden sietämiseen

Mielenterveystalo on koonnut omahoito-ohjeita, jotka auttavat koronaviruksen aiheuttaman huolen ja epävarmuuden sietämisessä.

tutustu ohjeisiin


Vinkkejä lasten ja nuorten mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen

MIELI Suomen Mielenterveys ry on koonnut ammattilaisille ja huoltajille vinkkejä, joita voi käyttää eri-ikäisten lasten mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen.

Tutustu vinkkeihin


Ohjeita psyykkiseeen selviytymiseen eristyksissä

Infektiotalo on koonnut ohjeita, jotka auttavat epävarmuuden kestämisessä eristyksissä.

Tutustu ohjeisiin


Kahdeksan tapaa vahvistaa mielenterveyttä pandemian aikana (englanniksi)

Mental Health Europe on koonnut ohjeita, joilla voi vahvistaa mielenterveyttä koronaviruksen aiheuttaman epävarmuuden aikana.

Tutustu ohjeisiin


Mielenterveyspoolin järjestöt tarjoavat keskusteluapua

MIELI Suomen Mielenterveys ry antaa keskusteluapua joka päivä ja yö puhelimitse ja verkossa.

  • Kriisipuhelimen suomenkielinen linja 09 2525 0111 on auki 24/7.
  • Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja 09 2525 0112 päivystää ⁠
    ma, ke klo 16-20⁠
    ti, to, pe klo 9-13⁠.
  • Kriisipuhelimen arabian- ja englanninkielinen linja 09 2525 0113 päivystää
    ma, ti klo 11-15, ⁠
    ke klo 13-16 ja 17-21⁠
    to klo 10-15⁠.
  • Sekasin-chat on avoinna ma-pe 9-24 ja viikonloppuisin 15-24.
  • Sekasin Discord on auki 24/7.
  • Keskusteluapua verkossa antaa myös tukinet.net
  • Kriisikeskuksissa asiakastapaamiset hoidetaan toistaiseksi etäyhteyksin joko puhelimitse tai videovälitteisesti.

Mielenterveyden keskusliitto palvelee verkossa ja puhelimitse joka arkipäivä.

Mielenterveysneuvonta chatissa maanantaina 23.3. alkaen:

  • avoinna joka päivä klo 12–18
  • sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset päivystävät joka arkipäivä klo 12–15
  • mielenterveysongelmia itse kokeneet vertaisneuvojat päivystävät joka arkipäivä klo 15–18 sekä ti–to myös klo 12–15
  • lisäksi 30.3. alkaen joka toinen keskiviikko klo 18–20 ryhmächat, jossa ovat mukana sekä ammattilaiset että vertaisneuvojat

Mielenterveysneuvonta puhelimitse:

  • puhelinneuvonta 0203 91920 joka arkipäivä klo 10-15 (8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti)
  • vertaistukipuhelin 0800 177599 joka arkipäivä klo 10–15 (maksuton)
  • Sosiaalineuvonta joka arkipäivä klo 9–15

Nyyti ry järjestää koronaepidemiaan liittyviä chatteja tiistaisin klo 15 – 17.00 ja torstaisin klo 18 – 20.00


Taiteen Sulattamon Karanteenichat on avoinna keskustelulle arkisin kello 13:00 – 15:00.


Psykosociala förbundet on listannut ruotsinkielisiä tukipalveluita sivustolleen.


Mielenterveysomaisten keskusliitto FinFami järjestää erilaisia etänä tai verkossa toteutettavia vertaistukiryhmiä ja muuta ryhmätoimintaa.


Mediaseuranta: Koronaan liittyvän pelon ja huolen lievittäminen

  • Toinen pelkää, toinen vitsailee – mikä on oikea tapa suhtautua koronaan (Ylen aamu 12.3.2020)
  • Kriisipuhelimen työntekijä: Koronavirus aiheuttaa enemmän ahdistusta kuin mikään muu asia yhteiskunnassa – Näin asiantuntijat vastaavat ahdistusta herättäviin kysymyksiin (Helsingin Sanomat 13.3.2020)
  • Koronapelko (Psykologilehti 13.3.2020)
  • Koronavirus aiheuttaa stressiä ja huolta, vaikka välitöntä tartuntavaaraa ei olisikaan (Yle uutiset 13.3.2020)
  • Ahdistaako korona? WHO jakoi neuvot mielenrauhan säilyttämiseen (Mtv uutiset 14.3.2020)
  • Miten koronatilanteesta voi puhua kotona ja hälventää lasten ja nuorten mahdollista huolta ja ahdistusta? (Ylen erikoislähetys 17.3.2020 alkaen 48:36)
  • Asiantuntijoiden neuvo korona-ahdistukseen: Ota hiukan etäisyyttä jatkuvaan uutisvirtaan ja kunnon irtiotto somepöhinään (Yle uutiset 17.3.2020)
  • Ahdistavatko koronauutiset, lomautusuhka, konkurssi tai karanteeniin joutuminen? Tässä asiantuntijan neljä vinkkiä mielen hyvinvointiin poikkeustilanteessa (Mtv uutiset 21.3.2020)
  • Alkavatko koronauutiset jo tökkiä? Kun poikkeustila pamahtaa päälle, mieli ei tahdo pysyä mukana (Yle Oppiminen 22.3.2020)
  • Miten mieli kestää poikkeustilassa, jos se on jo valmiiksi hauras? (Mielenterveyden keskusliiton blogi 24.3.2020)
  • Mieli ry:n asiantuntijalääkäri: ”Poikkeusoloissa myös ihmisyys punnitaan” (Apu 24.3.2020)
  • Näin koronalta eristäytyminen voi vaikuttaa mielenterveyteen (Ilta-Sanomat 24.3.)
  • Koronakriisi vaikuttaa rajusti monen masennuksesta kärsivän arkeen – Asiantuntijat neuvovat, miten apua saa nopeasti myös kotoa käsin (Helsingin Sanomat 25.3.2020)
  • Miten mieli kestää taloudellisen epävarmuuden ja lisääntyvät rajoitukset? (Mtv 30.3.2020)