Koitos on uusi kilpailu paremman sanomalehtimainonnan ja mielenterveyden puolesta

14.11.2019
Kärkimedia ja MarkkinointiKollektiivi järjestävät sanomalehtimedian suunnittelukilpailun kaikille markkinoinnin alalla työskenteleville. Kilpailussa tehdään markkinointikonsepti Mielenterveyspoolin tulevaan työelämäkampanjaan.

Koitos on kaksipäiväinen markkinointikilpailu, jossa etsitään keinoja vaikuttaa mielenterveyden edistämiseen työpaikoilla. Hackathonina järjestettävä kilpailu haastaa markkinointialan perinteisiä suunnittelun tapoja ja soveltaa niitä sanomalehtimainonnan kontekstissa.

markkinointikollektiivi kärkimedia mielenterveyspooli markkinointikilpailu koitos

”Koitoksen osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Se on avoin kaikille alalla työskenteleville: virkavuosilla, tittelillä tai työpaikalla ei ole väliä”, kertoo kilpailun tuottaja Marica Thorén MarkkinointiKollektiivista.

Hakijoiden joukosta muodostetaan viiden henkilön ryhmiä, jotka suunnittelevat yhdessä markkinointikonseptin. Samalla opitaan hyvän sanomalehtimainonnan suunnittelusta. Koitoksen tuomari on Hasan&Partnersin senior creative Anu Niemonen.

Suurin mainosmedia ansaitsee oman kilpailunsa

Kilpailussa suunnitellaan mainos sanomalehden etusivulle.  Voittaja julkaistaan Kärkimedian 32:ssa kumppanilehdessä, joita ovat muun muassa Helsingin Sanomat, Aamulehti ja Turun Sanomat.

Kärkimedia peräänkuuluttaa toimivampaa sanomalehtimainontaa ja haluaa herättää keskustelua nostaakseen sen tasoa.

“Suomessa käytetään eniten mainoseuroja sanomalehtimediaan, joten suurin mainosmedia ansaitsee myös oman kilpailunsa. Hyviä ja kaupallisesti toimivia kampanjoita julkaistaan sanomalehdissä paljonkin, mutta mahdollisuuksia olisi tehdä vielä toimivampaa, oivaltavampaa ja pysäyttävämpää mainontaa”, Kärkimedian brändijohtaja Kati Melart sanoo.

Mielenterveyden edistäminen on Suomen keskeinen haaste

Koitoksessa tehdään markkinointikonsepti Mielenterveyspoolin tulevaan työelämäkampanjaan, jossa otetaan kantaa työssä jaksamisen haasteisiin, työuupumukseen ja mielenterveysongelmiin työpaikoilla.

”Mielenterveyden edistäminen on Suomen keskeinen haaste. Ymmärrystä mielen hyvinvoinnin tukemisesta on tarpeen lisätä kaikkialla, erityisesti ihmisten arjessa työpaikoilla. Näin ehkäistään lisääntyviä mielenterveyden häiriöistä johtuvia työkyvyttömyyseläkkeitä ja sairauspoissaoloja”, kertoo Mielenterveyspoolin projektipäällikkö Alviina Alametsä.

Alametsän mukaan Koitoksessa on mahdollisuus osallistaa markkinoinnin ammattilaisia ja saada uusia ideoita mielenterveyden edistämiseen työelämässä. Hänen mukaansa mielenterveyteen panostamalla voidaan ratkaista merkittävä osa Suomen hallituksen työllisyystavoitteesta.

”Tässä yhteistyössä on yhdistävänä tekijänä myös se, että markkinoinnin alalla mielenterveyden haasteita koetaan valtavasti. Jos Suomessa arvioiden mukaan joka kolmas työssäkäyvä kokee loppuunpalamisen vakavia oireita, ei meidän alamme ole siitä poikkeus. Meidän käsissämme on nyt mahdollisuus tehdä asialle jotakin, se on tässä todella hienoa”, Marica Thorén sanoo.

HAE MUKAAN Koitokseen!

Hakuaika Koitokseen 14.11.-13.12.2019. Valituille ilmoitetaan viikon 51 aikana.

Koitoksen päivämäärät:
to 6.2.2020 klo 9-17
pe 7.2.2020 klo 9-17

Koitos pidetään SmartVillagen tiloissa, Espoon Keilaniemessä.