Monet eivät edelleenkään uskalla hakeutua psykoterapiaan tai hakea muilta ammattilaisilta apua mielenterveyden ongelmiin, häiriöihin tai sairauksiin.
Siksi on hienoa, etenkin tämän törkeän tietomurron jälkeen, että monenlaiset mielenterveyspalveluita käyttäneet ihmiset nostavat asiaa esille.
Vaarana on myös, että ihmiset eivät uskalla enää hakeutua avun piiriin tai että he jättävät kertomatta omista ongelmistaan ja ajatuksistaan mahdollisten tietomurtojen pelossa.
Mielen sairauksiin liittyy valitettavasti edelleen usein häpeää ja ennakkoluuloja. Näitä voidaan kuitenkin purkaa pala kerrallaan, tarina kerrallaan ja ihminen kerrallaan.
Mielenterveyspooli tukee #Terapiassatavataan-liikettä
Ne joilla on mahdollisuus sekä voimavaroja toimia näin voivat sen ehdottomasti tehdä.
Siksi me lähdimme mukaan #terapiassatavataan-liikkeeseen. Mielenterveyspooli haluaa toimia jokaisen tietomurron uhrin tukena. Kyseessä on liike, jonka tarkoituksena on parantaa kaikkien mielen hyvinvoinnin ongelmia ja sairauksia kokeneiden tilannetta. Tavoitteena on mielenterveysystävällinen Suomi.
”Psykoterapian ja psykososiaalisten hoitojen tärkeys ei ole hävinnyt – päinvastoin ne ovat juuri nyt entistä tärkeämpiä. Mielenterveyden hoitaminen ja luottamus ovat nyt suuren ja vakavan kriisin keskellä. Meille on erittäin tärkeää, että olemme kaikin tavoin jokaisen tietomurron uhrin tukena,” Mielenterveyspoolin puheenjohtaja Olavi Sydänmaanlakka sanoo.
Mielenterveyspoolin jäsenjärjestöt ovat nopeasti ryhtyneet tukemaan tietomurron uhreja useilla tavoilla, jotka ne parhaiten osaavat. Tarjoamalla kriisiapua, keskustelutukea, perustamalla vertaisryhmiä sekä tukemalla tietomurron uhrien läheisiä ja omaisia.
Autamme yhdessä konkreettisesti sekä puramme ennakkoluuloja tämän liikkeen kautta. Apua pitää ja kannattaa aina hakea. Se on oikein ja järkevää.
Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurto on mahdollisesti uhrimäärällä mitaten Suomen suurin rikos. Samalla se on alhainen ja törkeä hyökkäys ihmisten yksityisiä luottamuksellisia keskusteluja kohtaan.
Tutustu Terapiassa tavataan -liikkeeseen
”Terapia voi myös olla ainoa asia, joka pitää sinut hengissä”
Psykoterapiassa, lyhytterapiassa tai muussa psykososiaalisessa hoidossa käy monenlaisia ihmisiä, monista erilaisista syistä. Tämän moninaisuuden tunnistaminen on äärimmäisen tärkeää – pyrimme aina pitämään sitä esillä.
Jäsenjärjestömme Etappi ry:n mielenterveysaktivismiryhmä Koala kirjoitti aiheesta näin:
“Kyllä, terapiassa käynti voi olla hyvinvoinnista huolehtimista, oppimista ja kehittymistä. Terapia voi myös olla ainoa asia, joka pitää sinut hengissä. Terapiassa voidaan käydä läpi jotain niin pimeää, julmaa ja satuttavaa, että sitä ei pysty sanomaan edes ääneen. Terapiassa ei vain itketä sivistyneesti ja vapauttavasti, terapiassa huudetaan epätoivosta ja raivosta.
Terapeutti saattaa olla ainoa, joka tietää asioita joilla on potentiaalia rikkoa elämiä tai asettaa kertoja vakavaan vaaraan. Kaikilla ei kerta kaikkiaan ole varaa kertoa terapiassa käymisestään julkisesti, eikä kenelläkään ole myöskään velvollisuutta tehdä niin.”
Luottamuksen palauttaminen vaatii työtä ja aikaa
Vieraskynä-kirjoittajamme Tino Karolaakso totesi tekstissään näin:
Mielenterveys- ja terapiapalveluiden perustana on luottamus, jota ilman terapia ei voi toimia.
Luottamuksen palauttamiseen tarvitaan ryhtiliikettä mielenterveyspalvelujen asiakkaiden tietosuojan ja yksityisyyden vahvaksi turvaamiseksi. Vastaanottojen kirjaamiskäytännöt tulee nyt käydä läpi yhdessä palveluiden käyttäjien kanssa. Kirjauksiin tulee merkitä vain hoidon kannalta merkittävät asiat.
Mielenterveyden keskusliiton lakimies Oskari Korhonen lausui kannanotossa näin:
Viimeistään nyt on selvää, että myös Vastaamon kaltaisten toimijoiden B-järjestelmät on tuotava tiukemmin valvonnan piiriin.
Samalla myös A-järjestelmien turvallisuus on käytävä tarkasti läpi. Luottamus voidaan palauttaa vain ihmisten tietosuojaoikeudet turvaamalla. Tämä vaatii nyt pitkäjänteistä työtä kaikilta alan toimijoilta.
On todella tärkeää, että myöskään #terapiatavataan -liikkeessä tai muissa kampanjoissa ei vaaranneta ihmisten tietosuojaa ja yksityisyyttä tai haitata itse rikoksen selvittämistä.
Haluamme myös muistuttaa, että mikäli haluat jakaa terapiatarinasi vapaamuotoisesti niin muistathan miettiä asian useasti läpi ennen julkaisemista, äläkä vaaranna tarinallasi myöskään toisten oikeutta yksityisyyteen.
Tietovuotoapu kokoaa viranomaisten ja avustusjärjestöjen ohjeita tietovuodon uhreille
Rikosuhripäivystys tarjoaa apua ja tukea
Rikosuhripäivystys tarjoaa apua ja tukea Psykoterapiakeskus Vastaamoon tehdyn tietomurron uhriksi joutuneille ja heidän läheisilleen.
Uhrit voivat saada Rikosuhripäivystyksestä käytännön neuvoja rikosasiassa ja keskusteluapua:
- Rikosuhripäivystys 116 006 palvelee suomeksi ma–pe klo 9–20 ja ruotsiksi klo 12–14. Puhelu on maksuton.
- RIKUchat on auki arkisin klo 9–15 ja lisäksi maanantaisin klo 17–19.
Toimi näin, jos tietojasi on vuodettu verkkoon
Järjestöt auttavat puhelimessa ja verkossa
- Suomen Punaisen Ristin auttava puhelin on auki klo 9–21 numerossa 0800 100 200. Auttava puhelin on tarkoitettu kriisiavuksi tietomurrosta kärsiville asiakkaille. SPR
- Valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää ympäri vuorokauden numerossa 09 2525 0111. Kriisipuhelin
- MIELI ry:n vertaistukiryhmä tietomurron kohteeksi joutuneille
- Kirkon Palveleva puhelin 0400 22 11 80 on avoinna joka ilta klo 18–24. Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksen mukaisen hinnan (pvm/mpm) Kirkon keskusteluapua
- Vastaamon kriisipuhelin 044 4141 997, ma-pe klo 8–16